Friday 25 October 2013

Jenis-jenis tepung dan perbezaannya

         Tepung menjadi bahan utama dalam pembuatan roti, kuih, pastri atau kek. Terdapat pelbagai jenis tepung dan setiap satunya mempunyai kegunaan yang tertentu. Kita tidak boleh menggantikan tepung yang berlainan sekiranya sesuatu resipi mengkehendakki kita menggunakan tepung yang spesifik. Jika ditukar, berkemungkinan resipi anda tidak akan menjadi.

1. Tepung serba guna/ tepung gandum


Tepung yang paling banyak digunakan dan paling mudah diperolehi Digunakan untuk membuat muffin, kek, cookies dan pie crustt.  Terdapat dua jenis tepung gandum samada unbleached atau bleached. Untuk menyimpan tepung ini simpan didalam bekas yang bertutup rapat dan ia mampu bertahan sehingga 8 bulan.

2. Tepung roti

Digunakan khusus untuk pembuatan roti. kandungan protin dan gluten adalah lebuh dari tepung biasa.

3. Tepung kek


Mempunyai kandungan kanji yang tinggi dan teksturnya adalah lebih halus.  Tepung kek tidak seharusnya digantikan dengan tepung naik sendiri kerana ia akan mempengaruhi hasil akhir kek ataupun muffin. Jika dismpan didalam bekas tetutup dan disimpan di tempat teduh, ia mampu bertahan sehingga satu tahun. Sebelum menggunakan tepung ini, pastikan ianya diayak terlebih dahulu.

4. Tepung naik sendiri

Ia adalah tepung dengan campuran baking powder. Sesuai untuk pembuatan roti, biskut, muffin dan pankek. Untuk menghasilkan tepung naik sendiri, campurkan 1 cawan tepung serba guna dengan 1 1/2 sudu kecil baking powder dan 1 sudu kecil garam

5. Tepung Jagung


Diperbuat daripada jagung, kegunaannya digunakan sebagai agen pemekat untuk sos, sup . Dalam pembuatan biskut, ia digunakan untuk  merangupkan biskut.

6. Tepung biskut/ tepung red rose
Khusus untuk pembuatan biskut. Biskut akan menjadi lebih rangup jika menggunakan tepung ini berbanding tepung biasa.

7. Tepung pulut

Digunakan dalam pembuatan kuih seperti kuih koci, kuih abok-abok , bubur tepung pulut atau dumpling. Ia mempunyai tekstur yang melekit.









No comments:

Post a Comment